2012. március 11., vasárnap

Alaus Namai (Vilnius, Litvánia)

Kívülről nem egy világbajnok fíling... (Forrás: Alaus Namai)
Látogatás időpontja:

2012. február 6. és 10., Vilnius

Mint látszik, kétszer volt szrencsém ebben az étteremben járni vilnius-i tartózkodásom alatt. Az első alkalom a megérkezés napjára esett, kissé éhes voltam, mire a szállodába megérkeztem. Szerencsére volt net a szobában, így gyorsan szemügyre vettem a közelben elérhető opciókat. Nagyon messzire nem szerettem volna menni, mert odakint barátságtalan időjárás uralkodott, közelebb volt a hőmérséklet a -20-hoz, mint a -10-hez.

A térképen a folyón túl látszott egy étterem, amihez mindössze párszáz métert kellett gyalogolni, és egész pofás képek voltak a honlapon az ételekről. Sajnos angol verzió nem volt (mindössze az étlap található meg jól eldugva angolul...), de bíztam benne, hogy a pincérek tán beszélik ezt a nyelvet is...

Sörben itt nem ismernek tréfát...(Forrás: Alaus Namai)
Megtalálni elsőre a sötétben nem volt olyan egyszerű, mint a térkép alapján látszott, majd szétfagyott az arcom, mire végül beléptem a helyiségbe. Egy sokemeletes ház alagsorában alakították ki az egységet, kívülről a látvány nem ígért sok jót. Belépve azonban máris otthonosnak tűnt a környezet, fiatal törzsközönség töltötte meg a nagy termet, alig volt szabad hely. A nyitvatartás is a fiatalokat célozza, szinte minden nap hajnalig nyitva vannak. A hely fő profilja a zene is, a honlapon lévő galériák tanúsága szerint sűrűn rendezhetnek itt koncerteket. Ha le akarjuk fordítani a hely nevét (már pedig miért is ne akarnánk...), akkor szerencsére megtanulhatjuk néhány alapvető szó litván megfelelőjét, az alaus ugyanis sört jelent, a namai pedig házat. Így már adódik is a "sörház" elnevezés, ami teljesen illik is az intézményre...

Csak hogy tudjunk választani... (Forrás: Alaus Namai)
A pincérlány szerencsére beszélt angolul, és nyomtatva is volt a honlapon lévő angol menüből, így nem kerültem nehéz helyzetbe. Az itallapon kellően szép mennyiségű litván csapolt sör található, de igazán impresszív az üveges sör kínálat is, mindenki meg fogja találni a kedvére valót, biztos vagyok benne... Én a magam részéről elköteleztem magam a helyi specialitások tesztelésére, így üveges import sör most szóba sem jöhetett.

Az étlapról egy egészben sült csülköt választottam (éhes voltam...), amihez egy könnyedebb csapolt sört kerestem, mert aznap este még dolgozni is kellett. Végül egy búzasörre esett a választásom:





Gubernijos Kvietinis Baltas

A Gubernija már szóba került egy teszt kapcsán, de igazából ez a búzasör volt az első, amit tőlük megkóstoltam, a másik teszt időben később történt. Mivel a kajára várni kellett (a csajszi húsz percet jósolt, ami be is jött...), belekóstoltam a sörbe jópárszor természetesen, így volt alkalmam véleményt formálni mindenféle mellékhatások nélkül.

Érdekes volt megfigyelni, hogy saját poharai vannak az Alaus Namai-nak, méghozzá elég tetszetősek. Búzasörnek mondjuk nem ez a legperfektebb forma, de valószínűleg megpróbáltak valami kompromisszumos megoldás irányába elmenni, amely majdnem minden sörfajtának megfelel. A sör színe a fényviszonyok engedte körülmények közepette megfelelőnek tűnt, s a jelek szerint szűretlen volt. Az íze elsőre kicsit savanykásnak tűnt, a szénsav csiklandozta a nyelvemet szabályosan. Ahogy a szénsav távozott belőle, úgy lett egyre édeskésebb, s amikor a csülök mellé szervírozott párolt káposztával kellett a harmóniát meglelnem, realizálnom kellett, hogy némely pillanatban a sör édesebb a káposztánál. Mindazonáltal jobb volt külön inni, a csülökkel valahogy nem passzoltak össze.


Megjelenés 8
Íz 6
Aroma és jellegzetességek 7
Összhatás 12
Összesen 31
Régi értékelés szerint 6,2

Hamarosan megjött az étek is, de a húsz perc körüli időt keményen be is tartották. Az étlapon a csülökről egy különösen étvágygerjesztő képet sikerült elhelyezni, így számomra nem is volt kérdés, hogy ezt fogom választani, az étlap további részének vizsgálata csak formalitás volt. Amit kaptam azonban, az kevésbé hasonlított a képre. Természetesen ez szinte sose nincs így ("a kép csak tájékoztató jellegű..."), de azért mást vártam. Kiderült, hogy a csülök igazából főtt csülök, és nagy valószínűséggel tálalás előtt betolják a sütőbe kicsit pirulni. A 20 perc erre távolról sem elég, valljuk be. Így aztán kicsit visszább szállva a földre kóstoltam bele, de az íze egész jó volt...



Volt hozzá egy jó nagy adag torma és párolt káposzta is, nem beszélve a krumpliról... A külseje a csülöknek nem nagyon pirult meg, mint a képen is látható. Mindenesetre ez a választás akkor is sokkal jobban sikerült, mint a legutóbbi lettországi csülkös kalandom...


Nem tudtam az egész csülköt legyűrni, egy kis bőrös rész és zsír megmaradt, de úgy éreztem, hogy szétdurranok. Közben a klubban még pezsgőbb lett az élet, a hideg idő dacára egyre több fiatal érkezett, én meg úgy láttam, hogy ideje lenne hazamenni, volt még mit dolgozni... Időközben odakint még hidegebb lett, a -20 mindig sokkolóan éri az embert, de akkor még a szél is fújt a folyó mellett...

Második alkalommal pár nappal később tértem ide vissza többedmagammal. Nagyon nem kellett győzködnöm a társaimat, miután elmeséltem az első próbálkozás élményeit. Ezúttal sült kacsacombot választottam. Sajnos képet nem készítettem róla ezúttal, járt hozzá vörös káposzta és steak burgonya, és még egy különlegesség is: félbevágtak almát, a közepébe a magok helyére erdei gyümölcsöket dugdostak, betolták a sütőbe, és a végén nyakon öntötték egy barnás édes szósszal, amiben valószínűleg sok minden más mellett olvasztott cukor lehetett...

Aznap este két csapolt sört teszteltem le, az első egy barna sör volt, sajnos képem nincs róla.

Bačkorių Tamsusis

A nyomozás során kicsit bajba kerültem, mert nem tiszta teljesen a sör ügye... Annyi bizonyosnak látszik (több forrás is megerősíti), hogy a sör előállítója a Vilnius Alus főzde, de a honlapon sajnos ilyen nevű sör nincs, sem a litván, sem az angol verzión nem említik (hála az égnek angol is van...)

No mindegy a sör ettől még egész jó. Szűrt és pasztőrözött barna sör, kellemes aromával, amelyben néha zöldfűszerek is megjelennek. Kicsit vizes hatású, nem annyira telt és sűrű, de a kacsához tökéletesen passzolt, és nem is volt nagyon erős (6 %). Kicsit tán a belga apátsági sörök közepes szintjét üti meg, a végén némi kandiscukor íz is előjött, édeskés lett, ahogy ment ki belőle a szénsav.


Megjelenés 7
Íz 6
Aroma és jellegzetességek 7
Összhatás 14
Összesen 34
Régi értékelés szerint 6,8

A másik sör már csak a kacsa után következett, amolyan levezetésképpen, beszélgetés közben:

Raudonųjų dobilų

Forrás: Essential-oil
Ezúttal belehibáztam valami unikális dologba... Igazából ennél a sörnél éreztem először Litvániában, hogy na, ez igen! Már a leírás is sokat ígérő volt, nem igazán tudtam hova tenni, hogy mi lehet az a "red clover blossom", de aztán rájöttem, hogy vörös lóhere virágzatával ízesítették... Emlékszem gyerekoromban néha rágcsáltuk ezt a virágot, érdekes íze volt. Nincs mese, ezt meg kell kóstolni! (A sör litván neve is ez egyébként...)

A sört a Pinava főzde jegyzi (honlapot nem találtam), valahol Panevėžys mellett van. Pohárban félbarna színt öltött ez az 5,5 %-os alkoholtartalmú sör, korrekt habbal rendelkezett... Nem tudom, hogy a vörös lóhere mennyire játszik bele az íze, de az eredmény egészen különleges. Üdítően friss hatású a sör, rácáfol a színére teljes mértékben. Édeskésnek egyáltalán nem mondható, sőt, mind utóízben, mind ízlelés közben nagy kvantumokban tör előre a kesernyésség, de mindez nagyon jót tesz a sörnek. Tipikusan az a sör, amelyre fel lehet építeni egy kellemes sörözős, beszélgetős estét, s ha az Alaus Namai-ban jártok, akkor feltétlen kérjétek hozzá a helyi speciális sörkorcsolyát, a darabolt füstölt disznófület...:)





Megjelenés 7
Íz 8
Aroma és jellegzetességek 9
Összhatás 16
Összesen 40
Régi értékelés szerint 8

Végezetül néhány elérhetőségi adat, hogy senki se tévessze el ezt a helyet:


Alaus Namai

Cím: A. Goštauto g. 8, LT - 01108 Vilnius.
Tel/Fax:. 8 5 260 9637,
Email: info@alausnamai.lt
Info: 8 687 28930

Nyitvatartás:

Hétfő-Szerda:    12:00 - 24:00
Csütörtök:         12:00 - 03:00
Péntek:             12:00 - 05.00
Szombat:          15:00 - 05:00
Vasárnap:          15:00 - 23:00

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése